Emes l'Yakov Bereishis (01:01) אבל כפי שאנחנו מתייחסים לדברי הראשונים שסוברים אנו בגדר של אלו ואלו דברי אלקים חיים א"כ אף על פי שבמקום זה אין הלכה כמותו אבל שיהיו דבריו דברי טעות לא יכולתי להשלים, ואם טעה הרמב"ם בהלכות יסודי התורה מדוע לא יטעה בהלכות שבת וכדומה?
והנראה בזה, דהנה לכאורה יש לתמוה על כל הענינים שכתב הרמב"ם בארבעת הפרקים הראשונים של הלכות יסודי התורה, הא כתב הרמב"ם בסוף הלכות אלו [פ"ד הלי"ג] וז"ל: ועניני ארבעה פרקים אלו הם שחכמים הראשונים קוראין אותו פרדס וכו', ובחגיגה [דף י"א ע"ב] איתא: אין דורשין במעשה בראשית כו' ולא במרכבה ביחיד אא"כ היה חכם ומבין בדעתו וכו', וא"כ בודאי לא נכתבו עניינים אלו אלא נמסרו בעל פה מפה לאוזן, וא"כ איך כתבן הרמב"ם בחיבורו ופירסמם לכל, ובפרט שהרמב"ם עצמו [בפ"ד הל"י] הביא הדין הזה שאין דורשין בדברים האלו ברבים וכו', וא"כ מדוע כתבן בספרו?
ובעל כרחנו אנו צריכין לומר שמה שמסר לנו הרמב"ם בפרקים אלו אין זה לא מעשה מרכבה ולא מעשה בראשית, אלא כתב כל הד' פרקים אלה מדעתו הרחבה מתוך ידיעות בחכמות חיצוניות, כלומר שלא מחכמת התורה, אלא הרי זה פיליסופיא בעלמא - ונאמר שכבר השיג עליו הגר"א ביו"ד סי' קע"ט סקי"ג שהפיליסופיא הטתו ברוב לקחה ועיי"ש, והרמב"ם כתב פרקים אלו רק בתור הקדמה לספר יד החזקה, ועיקר הספר מתחיל מפרק ה': כל בית ישראל מצווין על קידוש השם וכו', ואין לדמות טעויות בהלכות אלו לטעויות בהלכות שבת וכדומה, ודו"ק.
Emes l'Yakov Bereishis (01:01) According to our common understanding that the Rishonim are infallible. Even though only one view is regarded as halacha but the opposing view is not viewed as mistaken. So if the Rambam was mistaken in this matter of the nature of the heavenly bodies perhaps he was mistaken in hilchos Shabbos and other halachos?!
To answer this difficulty it must be noted that the Rambam states (Yesodei HaTorah (04:13) That the first four chapters in Mishna Torah are typically considered Pardes such as Meisa Bereishis and that our Sages (Chagiga 13a) prohibited public discussion of these matters. So why did the Rambam include them in his sefer which was meant for the masses!? We are forced to conclude that what the Rambam wrote in these first four chapters is not actually Pardes but his personal views based on philosophy and his own analysis. As is noted by the Vilna Gaon. In fact the fifth chapter is the actual beginning of the Torah viewpoint. Thus the material in the first four chapters can be mistaken while later chapters regarding halacha are infallible.