עיון אקראי בגיליון "יתד נאמן" מיום שישי, ל' בתשרי
תשע"א (8.10.10) קורע חלון לפני המתבונן "מבחוץ" המבקש ללמוד על מקומם
ועל תפקידם של "הגדולים" בחברה החרדית בת ימינו. בגיליון שתי ידיעות
ומאמר פובליציסטי אחד – ובכולם מככבים "גדולי ישראל". עניינה של
הידיעה הראשונה הוא מאבקה של החברה החרדית נגד הליכי הגיור של חיילים
עולים המתנהלים במסגרת צה"ל. וזה לשון הידיעה:" - לשם שמים מאת עמנואל אטקס
https://www.e-vrit.co.il/7292- details.aspx
מרנן גדולי ישראל זיע"א [זכרם יגן עלינו אמן] ויבלחט"א [ויבדל לחיים טובים ארוכים] רבינו מרן הגרי"ש
אלישיב שליט"א, כבר יצאו ב"דעת תורה"
לרבני ודייני ישראל, בו כתבו כי "הדבר פשוט וברור שגיור ללא קבלת עול
תורה ומצוות אינו גיור אפילו בדיעבד"" - לשם שמים מאת עמנואל אטקס
Shulchan Aruch
https://www.e-vrit.co.il/7292- details.aspx
"השפעתם הקלוקלת של השבועונים.[473] מנהלי
תלמודי התורה כותבים: לאור בקשתם של מרנן ורבנן גדולי הדור שליט"א להתריע מפני השפעתם הרעה של השבועונים
למיניהם פונים אנו אליכם, הורים נכבדים, בכאב וחרדה מתופעה זו החודרת
בקרב מחננו, אשר מחד גיסא מביאים דברים באיצטלא חרדית, ומאידך,
מעבירים באופן סמוי וגלוי השקפות פסולות ומסרים אנטי חינוכיים." - לשם שמים מאת עמנואל אטקס
פסק ההלכה המנומק מאפשר לקוראיו מעקב אחר טיעונו של
הפוסק, וממילא פותח את ההכרעה לדיון וביקורת. מנגד הכרעות 'דעת תורה'
הוכרזו כעומדות מעל לכל ערעור, ומפתחיהן אימצו לגביהן דוגמה של אלטעות
[...] תמורה זו הוצדקה בכך שהכרעות 'דעת תורה' נשענות על יכולות
על-טבעיות שגדולי התורה ניחנו בהן – 'רוח
הקודש', 'השראת שכינה' וכדומה – ולכן אין להחיל עליהן את הגבלותיה של
הפסיקה ההלכתית הרגילה.[475]" - לשם שמים מאת עמנואל אטקס
https://www.e-vrit.co.il/7292- details.aspx
"המסקנה העולה מן המאמר היא שמי שאינו מכיר בסמכותם
המוחלטת של "גדולי ישראל" מקומו לא יכירנו בקרב "היהדות החרדית הנאמנה
לד' ולתורתו". לשון אחר, הציות ל"גדולים" בלא ערעור מסמן את גבולות
הגזרה של החברה החרדית בת ימינו. אדם יכול לקבוע עתים לתורה ולהקפיד
על קלה כחמורה, ואולם כשאינו מקבל עליו את מרות "הגדולים" בלא סייג
אין לו חלק ונחלה בחברה החרדית. לא למותר להוסיף כי שימושו" - לשם שמים מאת עמנואל אטקס
https://www.e-vrit.co.il/7292- details.aspx
תשע"א (8.10.10) קורע חלון לפני המתבונן "מבחוץ" המבקש ללמוד על מקומם
ועל תפקידם של "הגדולים" בחברה החרדית בת ימינו. בגיליון שתי ידיעות
ומאמר פובליציסטי אחד – ובכולם מככבים "גדולי ישראל". עניינה של
הידיעה הראשונה הוא מאבקה של החברה החרדית נגד הליכי הגיור של חיילים
עולים המתנהלים במסגרת צה"ל. וזה לשון הידיעה:" - לשם שמים מאת עמנואל אטקס
https://www.e-vrit.co.il/7292-
מרנן גדולי ישראל זיע"א [זכרם יגן עלינו אמן] ויבלחט"א [ויבדל לחיים טובים ארוכים] רבינו מרן הגרי"ש
אלישיב שליט"א, כבר יצאו ב"דעת תורה"
לרבני ודייני ישראל, בו כתבו כי "הדבר פשוט וברור שגיור ללא קבלת עול
תורה ומצוות אינו גיור אפילו בדיעבד"" - לשם שמים מאת עמנואל אטקס
Shulchan Aruch
https://www.e-vrit.co.il/7292-
"השפעתם הקלוקלת של השבועונים.[473] מנהלי
תלמודי התורה כותבים: לאור בקשתם של מרנן ורבנן גדולי הדור שליט"א להתריע מפני השפעתם הרעה של השבועונים
למיניהם פונים אנו אליכם, הורים נכבדים, בכאב וחרדה מתופעה זו החודרת
בקרב מחננו, אשר מחד גיסא מביאים דברים באיצטלא חרדית, ומאידך,
מעבירים באופן סמוי וגלוי השקפות פסולות ומסרים אנטי חינוכיים." - לשם שמים מאת עמנואל אטקס
פסק ההלכה המנומק מאפשר לקוראיו מעקב אחר טיעונו של
הפוסק, וממילא פותח את ההכרעה לדיון וביקורת. מנגד הכרעות 'דעת תורה'
הוכרזו כעומדות מעל לכל ערעור, ומפתחיהן אימצו לגביהן דוגמה של אלטעות
[...] תמורה זו הוצדקה בכך שהכרעות 'דעת תורה' נשענות על יכולות
על-טבעיות שגדולי התורה ניחנו בהן – 'רוח
הקודש', 'השראת שכינה' וכדומה – ולכן אין להחיל עליהן את הגבלותיה של
הפסיקה ההלכתית הרגילה.[475]" - לשם שמים מאת עמנואל אטקס
https://www.e-vrit.co.il/7292-
"המסקנה העולה מן המאמר היא שמי שאינו מכיר בסמכותם
המוחלטת של "גדולי ישראל" מקומו לא יכירנו בקרב "היהדות החרדית הנאמנה
לד' ולתורתו". לשון אחר, הציות ל"גדולים" בלא ערעור מסמן את גבולות
הגזרה של החברה החרדית בת ימינו. אדם יכול לקבוע עתים לתורה ולהקפיד
על קלה כחמורה, ואולם כשאינו מקבל עליו את מרות "הגדולים" בלא סייג
אין לו חלק ונחלה בחברה החרדית. לא למותר להוסיף כי שימושו" - לשם שמים מאת עמנואל אטקס
https://www.e-vrit.co.il/7292-
ציטוט מ "לשם שמים"
"המחבר
בפסוק "ככל אשר יורוך" אינו אלא השלכה לאחור של הפרקטיקה הנוהגת
בימינו, כביכול הציות להוראותיהם של "גדולי ישראל" בכל תחומי החיים
הוא מצווה מדאורייתא, וכך נהגו קהילות ישראל מדורי דורות." - לשם שמים מאת עמנואל אטקס
https://www.e-vrit.co.il/7292- details.aspx
"המחבר
בפסוק "ככל אשר יורוך" אינו אלא השלכה לאחור של הפרקטיקה הנוהגת
בימינו, כביכול הציות להוראותיהם של "גדולי ישראל" בכל תחומי החיים
הוא מצווה מדאורייתא, וכך נהגו קהילות ישראל מדורי דורות." - לשם שמים מאת עמנואל אטקס
https://www.e-vrit.co.il/7292-