Ohr Someach (Hilchos Teshuva 4:4): Rambam (Avos 3:15) notes that it was appropriate that R’ Akiva be the one to state the profound ideas of that Mishna. R’ Akiva mentions the difficult issue of G‑d’s infinite knowledge and man’s total free will—which seem to be inherently contradictory. Since G‑d knows the future and all activities of all the creatures which He has made than it is obvious that there is no free will. Because if it were possible to do something different than what G‑d knows then it means that G‑d does not know the truth. That is greater heresy than saying G‑d simply doesn’t know something. Therefore, it must be that man chooses only that which G‑d knows will happen. Then that means man has no free will and all is predetermined. This is the paradox that the holy R’ Akiva notes in his brief deep words… In conclusion, there is no answer to the deep question. There are a number of analogies given such as two people covered by a single blanket which is only large enough to cover one person. Thus, when one person is properly covered the other is not. Thus, our limited minds cannot resolve the issue—when one aspect is clear the other is not… Furthermore, the Rambam says that G‑d’s knowledge is identical with Him as opposed to human knowledge which is external to man…. While man is not able to comprehend these things, it should not be viewed as our lacking but our glory. As the philosopher said: The purpose of knowledge is to know that you don’t know. Just as we can not see sound or hear light, how is it conceivable to understand the mind of G‑d… To be aware that G‑d’s mind is totally different than ours is not a reply of ignorance as Raavad mistakenly criticized the Rambam…
[1] אור שמח (הלכות תשובה ד:ד) על המאמר העמוק הזה כתב הרמב"ם בפירוש המשנה [אבות ג:טו] שראוי למי שאמרו הוא ר' עקיבא. והוא מעיר ענין סתום וחתום והיא ענין הידיעה והבחירה והגזירה והחריצות כי המה שני הפכים, כיון שיודע הבורא בעתיד ובכל מפעלות הנמצאים אשר יעשו, אם כן בטלה הבחירה, כי אם אפשרי לבחור היפך ממה שידע הבורא, אם כן לא ידע הבורא האמת וזהו כפירה יותר ממה שיאמר בהעדר הידיעה לגמרי, והנה על כן יבחור האדם כפי מה שהוא בידיעת הבורא, ואם כן שב האדם מבחירי למוכרח על זה התעורר האלקי ר' עקיבא במלותיו הקצרים ועמוקים: ... סוף דבר אין לך תירוץ על השאלה העמוקה, וכבר משלו משלים, כמו שנים מתכסים בשמלה אחת אשר אינה מחזקת לכסות רק אחד כאשר ימשוך ויתכסה זה יתגלה זה, ככה קצר מצע השכל לקבץ בידיעתו הידיעה עם הבחירה וכאשר יחזיק האחת תתנגד השנית. והשמאיל או היימין, לבך תשית לבן מימון, הוא רבינו משה בספרו המדע באורך, כי הבורא יתברך ודעתו אחד ודעתו אינו נוסף עליו כו' רק הוא עצמותו יתברך עד כי לא יכולים לגדור בשם מדע כלל כי הוא לא יוגדר בהשגות הנבראים, וכמו שלא יכול האדם להשיג הבורא ואם נשיג הבורא שאינו מושג כלום, אין זה קוצר השגתינו, והיא תפארתינו, כאשר אמר החכם תכלית הידיעה שלא אדעך, וכאשר לא יוכל החוש הראות להשיג דבר הנשמע ששניהם מוגבלים, איך יתכן שדעתינו תשיג דעת הבורא שאינו נוסף עליו רק ממעשיו הכרנוהו שהוא נעדר מהעדר הידיעה, ואיך ומה אינו מושג ואיך תרצה להתבונן איכות ידיעתו וזה ממש כאשר תשאל מהות ואיכות חלילה וחלילה בבורא יתברך ואין זה תשובה של איני יודע כאשר תשב הראב"ד שכתב עליו שלא נהג מנהג החכמים, רק הוא הראה בקוצר מה שהאריך במורה, כי הבורא יתברך אין דעתו נוסף ומחולק מאתו (כאשר היא אל האדם שנוספת תמיד ומתפרדת לפעמים ממנו) ואם כן הלא הוא אינו מושג ומוגבל, כך ידיעתו אינו מושג ומוגבל ואתה בן אדם האם דמית לעלות לרום רקיע ולתהומות החכמות לשאול במופלא ממך, הלא שמעתי עליך כי כביר מצאה ידך בחכמת המדידה והחשבון דבר המוגבל כמותך ומוקף ברעיונך ונושא שפל מאתך במקום ובזמן, אמור נא לי אם לא שמעת כי יש חשבון שאינו מקבל החלוקה כמו אמתא ברבוע אמתא ותרי חומשי באלכסונה האם תוכל להגיד השיעור האמתי, הלא כל חכמי ארץ אמרו בקירוב ולא הושפלת בעיניך כי אמרת לא מחסרון חכמה ולא מדלות תבונתי, רק החשבון עצמו מסיבתו אינו מקבל חלוקה (עיין דברי רבינו פי"ב מהלכות טומאת מת ודוק), ואף כי תחקור למצוא דעת אלקים, אשר בינות כי דעתו היא אינה נפרדת מעצמותו יתברך וד' אחד, ואם אינו מובן לך דעת השם הלא תייגע עצמך לחתור מסילות בדברים, לא יכונו ובתירוצים בדוים, ולא בינות כי עצם המושכל גבוה גבוה לאין סוף וחקר מחכמתך מבינתך הקרוצים לך מאלדי השמים, לכן אם תרצה לבלי לנטות הדרך שמאל או ימין, שמע נא בקול משה עבד השם כן מימון הוא נתן לך ...
Everything about G-d is paradox because the concept of Divine is above nature. In addition to free will, the idea of his unity is a paradox as the Nefesh Hachaim notes if this is understood as meaning there is nothing besides Him exists, for if so, how can the universe exist.
ReplyDeleteIt is also paradoxical that G-d who is unchanging would want to create a world, that our prayers influence him and that He cares what man does or cares for man. His very existence is paradoxical because how did such a Divine being come about? The notion that He existed forever is incomprehensible and infinity itself is a paradox. It is also paradoxical that an Almighty G-d would be man's the worship of other gods and paradoxical that He would have a need to avenge wrongs done against Him or His people.
In accordance with the Occam's Razor principle, utilizing the "paradox principle" to "resolve" all these issues makes more sense that pouring out an ocean of ink to resolve the seemingly impossible.
Correction: It is also paradoxical that an Almighty G-d would be jealous of man's worship of other gods...
ReplyDeleteThis is one of the unsolvable paradoxes. Another is: if God is infinite, where does that leave space for us? If He did the tzimtzum thing, then how do we still say He's infinite?
ReplyDeleteAs for free well and foreknowledge, since God is outside space and time and sees everywhere and everywhen instantly, it's not that He does or doesn't know what I'll do next. From His perspective, my entire life is already complete and He knows all about it.