Saturday, October 8, 2022

Zionism must be disqualified for Moshiach to come

Devarim (32:36) 9 For the Lord shall judge his people, and repent himself for his servants, when he sees that their power is gone, and there is none shut up, or left.

Sanhedrin (97a:)The Sages taught in a baraita: The verse states: “For the Lord shall judge His people and atone for His servants, when He sees that their power is gone and there is none shut up or left” (Deuteronomy 32:36). From the phrase “their power is gone” it is derived that the son of David will not come until informers will proliferate. Alternatively, the Messiah will not come until the number of students of Torah diminishes. Alternatively, the Messiah will not come until the peruta will cease from the purse. Alternatively, the Messiah will not come until they despair from the redemption, as it is stated: “And there is none shut up or left,” as though there were no supporter or helper for the Jewish people.

אמת ליעקב דברים פרק לב פסוק לו

(לו) כי ידין ה' עמו גו' ואפס עצור ועזוב.

הנה בסנהדרין [דף צ"ז ע"א] ילפינן מהכא שאין בן דוד בא עד שיתייאשו מן הגאולה כביכול אין סומך ועוזר לישראל, ועיי"ש. והנה מאמר חז"ל זה טעון ביאור, וכי תנאי הוא שחס ושלום ישתכח עיקר א' מהשלש עשרה עיקרים, והלא הרמב"ם מנה תקות הגאולה בין העיקרים. אבל הכוונה בזה הוא שכל זמן שכלל ישראל מצפה לגאולה שתבוא באופן טבעי, והיינו שירחמו עלינו אומות העולם ויתנו לנו איזה מקום לבנות לנו מולדת וכדומה, ודאי לא תבוא הגאולה, כי חסד לאומים חטאת ובאמת שנואים אנחנו מכל יושבי תבל, ורק אם נתייאש לגמרי מאשליות כאלו ונבין כי אין לנו לישען אלא על אבינו שבשמים אז יבוא בן דוד ויגאלנו גאולה אמיתית, והבן.

וזה גם הטעם במה שאמר הקדוש ברוך הוא למשה לילך לפרעה ולדרוש ממנו כי יוציא את בני ישראל ממצרים, ומיד לאחר זה הכביד פרעה את עולו עליהם עד כי לא שמעו אל משה מקוצר רוח ומעבודה קשה, והיינו שרצה הקדוש ברוך הוא שיבינו בני ישראל כי לא פרעה הוא המשחררם וכאילו בטובו וחסדו תלוי הדבר, אלא אדרבה - לאחר שראו שמשה ביקש מפרעה לשחררם והוא סירב באמרו מי ד' אשר אשמע בקולו, מיד נתייאשו בני ישראל מלצפות שאמנם תבוא הגאולה באופן טבעי ושוב לא תלו תקוותם בפרעה, ולכן מיד אחר זה באה הגאולה האמיתית, ודו"ק.


7 comments:

  1. "Alternatively, the Messiah will not come until the number of students of Torah diminishes."

    So maybe Yeshiva world needs to be dismantled in order for Moshiach to come!

    ReplyDelete
  2. In any case, there is no Zionist plan to bring Moshiach.

    Secular Zionists have given up emunah in the Moshiach, so according to the perush, it is secular , and not religious , Zionism that will lead to Moshiach!

    ReplyDelete
  3. “The Sages taught in a baraita: The verse states” “For the Lord will vindicate His people, and take revenge for His servants; when He sees that aught is gone, and neither bond or free is left.” (Deuteronomy 32:36)
    דברים פרשת האזינו פרק לב פסוק לו
    כִּי יָדִין יְקֹוָק עַמּוֹ וְעַל עֲבָדָיו יִתְנֶחָם כִּי יִרְאֶה כִּי אָזְלַת יָד וְאֶפֶס עָצוּר וְעָזוּב:
    רש"י
    כשיבואו עליהם משפטים הללו ויתנחם הקדוש ברוך הוא על עבדיו לשוב ולרחם עליהם:
    יתנחם - לשון הפך המחשבה להיטיב או להרע:
    כי יראה כי אזלת יד - כשיראה כי יד האויב הולכת וחוזקת מאד עליהם ואפס בהם עצור ועזוב:
    עצור - נושע על ידי עוצר ומושל שיעצור בהם:
    Sanhedrin 97a
    “Our Rabbis taught: For the Lord shall judge his people, and repent himself of his servants, when he seeth that their power is gone, and there is none shut up, or left: the son of David will not come until denunciators are in abundance [When he seeth that their power is gone is interpreted as meaning that they will be at the mercy of informers; then God will judge his people redeem them through the Messiah.]. Another interpretation [of their power is gone]: until scholars are few. Another interpretation: until the [last] perutah has gone from the purse. Yet another interpretation: until the redemption is despaired of, for it is written, there is none shut up or left, as were it possible [to say so] Israel had neither Supporter nor Helper. Even as R. Zera, who, whenever he chanced upon scholars engaged thereon [i.e., in calculating the time of the Messiah's coming], would say to them: I beg of you, do not postpone it, for it has been taught: Three come unawares [lit., when the mind is diverted.]: Messiah, a found article and a scorpion [Hence by thinking of him they were postponing his coming.].”

    My theory. Wow we love R. Zera. I love the concluding passage of the Song of Moses האזינו: “O nations, acclaim His people! For He’ll avenge the blood of His servants, Wreak vengeance on His foes, And cleans the land of His people.” (Deuteronomy 32:43).
    דברים פרשת האזינו פרק לב פסוק מג
    הַרְנִינוּ גוֹיִם עַמּוֹ כִּי דַם עֲבָדָיו יִקּוֹם וְנָקָם יָשִׁיב לְצָרָיו וְכִפֶּר אַדְמָתוֹ עַמּוֹ:
    רש"י דברים פרשת האזינו פרק לב פסוק מג
    הרנינו גוים עמו - לאותו הזמן ישבחו האומות את ישראל ראו מה שבחה של אומה זו שדבקו בהקב"ה בכל התלאות שעברו עליהם ולא עזבוהו, יודעים היו בטובו ובשבחו:
    כי דם עבדיו יקום - שפיכות דמיהם כמשמעו:

    Sapirstein Chumash p. 360: “The verse appears to say that the nations should pursue Israel, for God has taken vengeance for them. But that would be illogical. Why is God’s vengeance a reason to praise Israel? Furthermore, how can the victims of God’s vengeance be expected to give praise for it? Rashi explains that the verse means that nations should praise Israel for having trusted that God would avenge them even in the darkest of times (see Be’er Ba’Sadeh). ” Beautiful.

    ReplyDelete
  4. There's a Maharal that asks why Moshe Rabeinu's first visit with Pharoah had to end in failure. The answer is that if Pharoah had listened to him, then any Yankel and Fishel could've said "Well Moshe Rabeinu's not so special. If he could do it, I could do it too!" So Moshe Rabeinu had to fail to prove to the people that only God could bring about the redemption.
    One could argue that it's the same for Israel - Secular Zionist Israel must fail so that we will see that only God can truly restore us to the Land.

    ReplyDelete
  5. And until the generation is completely guilty, so by not going to McDonald's on Yom Kippur we delay the Redemption.

    ReplyDelete
  6. The whole problem with this argument is that you could very well point out that May 1945 was the nadir of Jewish history and the greatest time of despair for the redemption and then - lo and behold - 3 years later we have Israel. Hmmm.

    ReplyDelete
  7. Maybe.
    but the workings of Moshiach are not something that a Rav can write in his sichos or parshas hashavuh. Even the Neviim couldn't figure out when or how he would come.

    It could be 1000 years more before we have a temple.

    ReplyDelete

ANONYMOUS COMMENTS WILL NOT BE POSTED!
please use either your real name or a pseudonym.