Yoma (67b) The School of R. Ishmael taught: Azazel —it was so called because it obtains atonement for the affair of Uza and Aza'el.-
Rashi (Yoma 67b) עוזא ועזאל -
מלאכי חבלה שירדו לארץ בימי נעמה אחות תובל קין ועליהם נאמר ויראו בני האלהים את
בנות האדם (בראשית ו׳:ב׳) כלומר על העריות
מכפר:
Maharsha (Yoma 67b) עזא ועזאל
כו'. פרש"י מלאכי חבלה שירדו כו' ועליהן נאמר ויראו בני האלהים את בנות וגו'
ע"ש וכה"ג פרש"י במס' נדה פ' האשה גבי סיחון ועוג אחי הוו בני
שמחזאי כו' וקרא נקט הני שאפשר שהם היו עיקר:
Ritva (Yoma 67b) על מעשה עזה
ועזאל. פרש״י ז״ל שני מלאכי חבלה שירדו לארץ בימי נעמה אחות תובל קין ועליהם נאמר
ויראו בני האלקים את בנות האדם ע״כ. ולזה רמז הרמב״ן ז״ל בפי׳ התורה שלו במה שכתב
הנפילים היו בארץ שאמר ז״ל שהענין ההוא מתפרש במסכת יומא:
Otzar Medrashim אגדת עוזא ועזאל
נזכרת בגמרא בשם דבי ר׳ ישמעאל אמרו, עזאזל היא שעיר המשתלח מכפר על מעשה עוזא
ועזאל (יומא ס״ז:), ופירש״י מלאכי חבלה שירדו לארץ בימי נעמה אחות תובל קין ועליהם
נאמר ויראו בני האלהים אה בנות האדם כי טובות הנה וגו', כלומר על העריות מכפר.
ועזאל הוא קיצור מעזאזל, והוא מדרש בדברים רבה (בסוף): אמרה (נשמה של משה) לפניו,
רבש״ע מֵאֵצֶל שכינתך ממרום ירדו שני מלאכים עוזא ועזאל וחמדו בנות ארצות והשחיתו
דרכם על הארץ עד שתלית אותן בין הארץ לרקיע (עי׳ זהר בראשית נ״ה ע״א). ושעיר
העזאזל בא לכפר על מעשי עוזא ועזאל שהיו מתעים בני אדם בתאות המשגל והעריות, ואפשר
שזה הטעם שקורין פרשת עריות ביוה״כ למנחה. במדרש אבכיר נזכרת האגדה בשם שמחזאי
ועזאל, והובאה גם בילקוט שמעוני על הפסוק ויראו בני האלהים וגו׳.
Aryeh Kaplan as Eliyahu hanavi?
ReplyDeletehttp://bible.ort.org/books/help.asp?action=displaytext&type=1&id=2