Thursday, September 23, 2021

Declare that all Rabbinic mitzvos are really Torah Mitzvos

 

Chasam Sofer[i](Kovetz Teshuvos #58): I wrote to you previously that “Innovation is prohibited by the Torah.” [chadash assur] I did not write that Orlah or Kelayim…but innovation. That is because I understood from our Sages that it is required to be one who preserves the Torah. They warned against those who provide an opening and seek leniencies for the radicals of our people who desire them. If these radicals find a minute crack, they will greatly expand it into a breach…. Therefore, it is best to elevate and exaggerate the nature of the prohibition [and say that Rabbinic prohibitions are Torah prohibitions]… That is because due to our many sins there is a great increase today of people who say they have no concern with Rabbinic prohibitions since G‑d did not command them… We find the wicked writing on Shabbos because they claim it is only a Rabbinic prohibition. They have no concern with anything which has been commanded only by our Sages and not by G‑d Himself…



[i]  חתם סופר (קובץ תשובות סימן נח): על מה שכתבתי במכתבי הקודם החדש אסור מן התורה הנה לא כתבתי ערלה וכלאים ופגול לא ירצה, כי אם החדש, כי מזקנים אתבונן שראוי להיות ממקימי התורה, ונזהרו מלפתוח פתח ולחפש קולות לפריצי עמינו, אשר אותם הם מבקשים, ואם ימצאו סדק כמחט של סדקית, יפרצו פרץ על פני פרץ,... וטוב להעלות האיסור.... כי בעוה"ר רבו אלו בזמנינו עד שיאמרו אין אנו חוששין לדברי רבנן ה' לא צוה... והרשעים כותבים בשבת על דעת שהוא דרבנן, והם אינם חוששין לאיסור דרבנן ה' לא צוה...

1 comment:

  1. And yet we remain with the original contradiction - The Chasam Sofer's psak here is itself an innovation and therefore should be forbidden to be followed.

    ReplyDelete

ANONYMOUS COMMENTS WILL NOT BE POSTED!
please use either your real name or a pseudonym.