אחד הסודות הרגישים ביותר בחברה החרדית הוא שיעורי הנשירה ממערכת החינוך החרדית. מחקר של מכון ירושלים לחקר ישראל, שפורסם בקיץ, בדק את נתוני הנשירה מהישיבות הקטנות — התיכונים החרדיים לבנים. על פי המחקר, מספר הנושרים מהישיבות הקטנות נע בין 2,000 ל–3,000 בשנה, 3.5%–6% מהמחזור. בחישוב שש־שנתי מדובר בשיעורי נשירה מצטברים של 20%–40% מהמחזור. אלו הם שיעורי נשירה עצומים. לשם ההשוואה, לפי השנתון החרדי של ישראל — שנתון שמפורסם במשותף על ידי מכון ירושלים והמכון לדמוקרטיה — אלה הם שיעורי נשירה כפולים עד גבוהים פי ארבעה משיעורי הנשירה במערכת החינוך הממלכתית.
ההסבר לשיעורי הנשירה העצומים הללו הוא אופי הלימוד התובעני והנוקשה של הישיבות הקטנות: במהלך שלוש שנות הישיבה (כיתות ט'־יא'), הנערים לומדים לימודי קודש בלבד, בדרך כלל בלימוד עצמי בחברותא, בימי לימוד שנמשכים משעות הבוקר המוקדמות ועד שעות הלילה המאוחרות. לכן מרבית הישיבות הקטנות מציעות תנאי פנימייה. תנאי הלימוד התובעניים מעודדים מצוינות — ואת ההצלחה של מתי המעט שהם "תלמידי חכמים" אוטודידקטיים — אבל מקשים מאוד על הבינוניים והחלשים. התוצאה היא נשירה גלויה או סמויה ניכרת בישיבות הקטנות.
משרד החינוך זיהה לפני כמה שנים את נקודת התורפה הזו של מערכת החינוך החרדית, ופתח מוסדות חינוך טכנולוגיים לנוער חרדי נושר. פתיחת המוסדות הללו מסבירה את הקיטון במספר הנושרים מ–3,000 ל–2,000 בשנה (שיעור הנשירה של הבנים ירד מ–6% ל–3.5% מהמחזור).
ואולם לדברי הרב בצלאל כהן, מדובר בפלסטר לבעיה עמוקה בהרבה: "משרד החינוך נכנס עם תקציבים גדולים לבתי הספר הטכנולוגיים — זה אינטרס של החברה החרדית, והיו גם כספים קואליציוניים לכך — ולכאורה מקטין את היקף הנשירה. בפועל, מדובר בנוער שכבר מתרחק מהדת, עם דימוי עצמי ומוטיווציה נמוכים, ועם יעדים חינוכיים נמוכים. בתי הספר הללו מציעים בגרות טכנולוגית חלקית, וזה לא מאפשר אופק מקצועי מרשים מדי".
=====================================================
DT has an old post based on michtav meEliyahu better a thousand students fail, so that one student succeed in Torah learning.
ReplyDeleteCan you repost it? I can't believe he says exactly that. 'Fail'? To what extent? An education which gives many students nothing but yiush, can't be right. That message is totally wrong. There is room in Yiddishkeit for every neshama. Not only is there room, but there is importance. If the kids aren't getting that message loud and clear, then it's wrong. Period.
ReplyDeleteThe solution is a jobs path for chareidi youth.
ReplyDeleteIsn't part of the issue what the Professor is teaching? If he is teaching computer programming or accounting, where is the kefirah?
ReplyDelete(BTW, in the biography of Rebbetzin Kanievsky, it says she took courses in bookkeeping with her parents' blessing, and worked in that field to make money.)
just reposted it
ReplyDeletehttp://daattorah.blogspot.com/2008/10/r-dessler-produce-gedolim-even-if-most.html
Thank you. Yes he does in fact say that. Wow! I agree that the system needs a change. I don't think it really has to be at the expense of their developing great talmiday chachamim. I believe the opposite, that a more rounded softer less severe education will allow more kochos hanefesh to emerge and thereby would actually create bigger talmiday chachamim.
ReplyDeleteCharedim and their leaders are so "out of it" they associate all secular education, especially academic education, as kfirah heresy. (Even those leaders who attended / completed college.)
ReplyDelete2. Which edition of the biography? The one with her picture, or the one without the picture?
Thanks for posting.
ReplyDeleteBy the way, these are two separate matters. Related, but separate.
Yes that is what we were told in Yeshiva in so many words.
ReplyDeleteMMY, let's not go overboard the other way. Much of secular studies involves kefirah. Much does not.
ReplyDeleteAnd I think your first sentence is not true for many Charedi leaders. Many know the difference between Biblical studies and computer programming. At least in America, maybe Israel is different.
There numbers/percentages are false and way off. Not even close and the author presents no substantial evidence to his absurd claim.
ReplyDeleteThe article is pretty clear. The first line reads: "no immunity. All study in academic atmosphere.'
ReplyDeleteEven computer programming or accounting.
Even with a religious observant teacher.
this has got a lot to do with politics - there is a lot of competition for the agudah higher ed programs , so the best way to keep especially girls and the best girls in the system and the best boys from choosing these girls who now earn more and are more sophisticated is to use the kefirah argument - not new
ReplyDeleteA few years ago there was an "academic" rumor that where I live 1 in 4 were going off. I asked the local OTD Askan if it was true. He said, "What?! Look around you! How many do you see?"
ReplyDeleteRabbi Avigdor Miller has a chapter in one of his books about
דברים יג, ח, הַקְּרֹבִ֣ים אֵלֶ֔יךָ א֖וֹ הָֽרְחֹקִ֣ים מִמֶּ֑ךָּ
וברש"י מטיבן של קרובים אתה למד טיבן של רחוקים
כשם שאין ממש בקרובים כך אין ממש ברחוקים
He says if you have someone who knows that the local galach is a gurnit but there are exciting reports about galachim in far off Europe or Asia, don't get excited. The ones from far away who you don't know up close are the same gurnit like the close one who you do know. If you think an anti-Torah scientist might be right--after all, he won the Nobel prize--in an area that is "far" from your ability to judge well... so remember that the Nobel prize for literature was won by the author of a low class novel, "close" enough to your judgement capabilities. Then you know that the science is also low class.
So the locals should be checked before believing these far-away reports.
This is also related to הרוצה לשקר מרחיק עדיו.