This is a selection from Rav Sternbuch's weekly parasha sheet. He denounces the "heter" to remarry without a Get and says that there is not sufficient public protest against it. Furthermore the "heter" needs to be protested even if the protest doesn't seem to be effective.
מאמר שבועי בדרכי עבודת ה' וענייני הזמן
מפי מרן רבינו
הגאון רבי משה שטרנבוך שליט"א
פרשת וישלח תשע''ז
אין לי מנוחה כשעה כזאת שהפרצות כעיקרי הדת מתגברות והולכות בארץ ובחו"ל, ואין שומעים מספיק קול מחאה על חילול ה' ותורתו, ובאמריקה נתנו 'היתר' :'בטל קידושין בלא גט בטענת מקח טעות, ואף שנבלה נעשתה בישראל כמו פילגש בגבעה מ"מ לא פורסם מספיק קול מחאה.
הדבר פשוט שאין כאן הוראה אלא טעות מעיקרא, שכל בחור ישיבה יודע שאם לאחר שידע מהמום המשיך להשתמש בו אח"כ, אין דין מקח טעות, ולכו"ע תצא :מזה ומזה והוולד ממזר .
וחובה להצטער ולהוקיע מה שנעשה בעו"ה, והחילול ה' הוא נורא מאוד כשרבנים עוקרים בשם התורה יסוד דיני אישות, וכבר כתב מהרש"ל בפ"ק דב"ק שהוא ביהרג ובל יעבור שלא יעקרו דין תורה. ובארץ ישראל בשעה שהתיר הרב ראשי ממזר, ולדבריו חתמו עמו עשרה רבנים, צירה הגאב"ד בעל מנחת יצחק וגדולי ישראל זצ"ל לכנוס את כולם וישבו בארץ ואמרו קינות, ורבים קרעו עמו בגדיהם על חילול כבוד ה' ותורתו, ואף שהוא התיר ממזר שהוא באיסור לאו, וכאן הפרצה היא על איסור אשת איש שחמור יותר, מ"מ לא שמעו עדיין קול מחאה מספיק. ומצווה למחות אף אם לא יוכלו לפעול, שעצם הדבר שמוחים הוא זכות רבה מאוד, וישוב חרון אף ה' על עמו שפוגעים בתורתו, שהרי קיבלנו ערבות לשמור התורה לנצח לעולם וועד.
ומפי מו"ר הגה"צ רבי משה שניידער זצ"ל שמעתי כמה פעמים שבשמים מצפים ושואלים האם נשמע קול מחאה, ואם נשמע קול מחאה, אז מתקיים מאמר הכתוב (מלאב' ג' ט"ז) "ויקשב ה' וישמע ויכתב ספר זיכרון לפניו ליראי ה' ולחושבי שמו", ויהי רצון שיהא חלקינו עמהם".
So why aren't we protesting?
ReplyDeleteI read Rav Sternbuch’s statement “It is required that
ReplyDeletewe protest the "heter" to remarry without a Get”. Wow, Malachi promises us:
“You have spoken hard words against Me—said the Lord.
But you ask, “What have we been saying among ourselves against You?” You have
said, “It is useless to serve God. What have we gained by keeping His charge
and walking in abject awe of the Lord of Hosts? And so, we account the arrogant
happy: they have indeed done evil and endured; they have indeed dared God and
escaped.” In this vein have those who revere the Lord been talking to one another.
The Lord has heard and noted it, and a scroll of remembrance has been written
at His behest concerning those who revere the Lord and esteem His name. And on
the day that I am preparing, said the Lord of Hosts, they shall be My treasured
possession; I will be tender toward them as a man is tender toward a son who ministers to him. And you shall come to see the
difference between the righteous and the wicked, between him who has served God
and him who has not served Him.” (Malachi 3:13-18)
The Malbim says here: וזה עצמו הקשיב
ה' וישמע ויכתב ספר זכרון לפניו, שהגם שלא שלם להם על מעשים טובים שלהם בעולם הזה כתב
מעשיהם על ספר המיוחד לפניו לזכרון ליראי ה' ולחושבי שמו.
For God Himself listens and hears and writes in a
scroll of remembrance. Even if He did
not repay them for their good deeds in this world, He wrote their deeds in a
special scroll of those that fear God and are thoughtful of his name.
Nathan of gaza writes
ReplyDelete“Found out, he's a BT [baal teshuva] living in philly, works as a CPA in nj, he
was told by Sam kam that he may marry Tamar.”
We have to tell Adam Fleischer, publically loud and
clear, the follow who “married” Tamar, that perhaps according to bad heathen
courts, civil law, ערכאות, he married a
divorcee, but according to good Torah law he’s committing adultery.
“You shall not murder. You shall not commit adultery.
You shall not steal. You shall not bear false witness against your neighbor”
(Exodus 20:13).
Rashi states here: “You shall not steal. Writ is
speaking here of kidnapping. “You shall not steal; you shall not deal
deceitfully or falsely with one another” (Leviticus 19:11) deals with money
matters. You might think here [Exodus]
is only money matters and there [Leviticus] capital matters. We learn a matter from its context. Just as You shall not murder, You shall not
commit adultery is a matter [possibly] obligating death in a court of law,
also, then, You shall not steal is matter [possibly] obligating death in a
court of law.”
The gilgul sheleg is in midst of snowballing downhill fast, and sooner or sooner they will have to take a stand one way or another. Hadn't you seen the Protests of the Botei Dinim here and overseas?
ReplyDelete