Wednesday, July 6, 2011

Audio- visual educational approach has Divine approval

This is an introductory essay written by Rav Shmuel Vosner's son that was added to a sefer using the latest modern educational techniques including pictures and exercises to make the gemora easier to learn. The sefer has the haskoma of Rav Shmuel Vosner.

There were three matters that were difficult for Moshe to understand until G-d showed him with His finger (Menachos 29 and Shemos Rabbah). G-d illuminated for us that the good way to bring about the understanding of difficult matters is using pictures and images. Even though the words of Chazal contain deep esoteric secrets, nevertheless the gemora is also to be understood literally as is obvious from the words of Tosfos on this gemora as well as in Chullin 42.  Therefore since Chazal as well as Rishonim and Achronim have utilized images and diagrams to explain difficult halachos as can readily be seen in mishnayos as well as the poskim one should not reject the use of images and diagrams to explain mishna and gemora with the claim that these are new progressive approaches based on modern attitudes and techniques. It is a major error to dismiss this approach as being an innovation which the truly religious reject and distance themselves from. In fact  these techniques  are consistent with the words of Chazal and the commentaries of the great Rishonim and Achronim that the technique of using images in fact was used by G-d to teach Torah to His people Israel.

הקדמת רב חיים מאיר הלוי וואזנער [בן של רב שמואל הלוי ואזנר] לספר אלו מציאות המפורש של בנו רב שלום שיש הסכמה מהסבה

שלשה דברים היו קשין לו למשה עד שהראה לו הקב"ה באצבעו (מנחות כ"ט ובש"מ) הקב"ה האיר לנו בזה שהדרך הנאה להביא לידי הבנת הדבר הקשה הוא ע"י הוראת ההלכה בתמונתו וצורתו ואף שבדברי חז"ל צפונים בהם צפונות ונבסתרות מ"מ אין מאמר זה יוצא מפשטותו כמו שנראה לכל מעיין בתוס' (שם ד"ה שלשה וחולין מ"ב ד"ה זאת) ואף חז"ל ורבותינו הראשוינים והאחרונים ליוו הרבה הלכות קשיי הבנה עם ציורין כמו שבאו בהרבה מקומות במשניות ש"ס ופוסקים ראשונים ואחרונים ועל כן אין להזניח את מציירי הציורין המלוין דברי המשניות והגמ', בטענה וקיטרוג של שיטות חדשות ומתקדמות לפי רוח הזמן. כי שגגה להכתים שיטה זה בכתם של התחדשות שהחרדים לדבר ה' סולידם ומתרחקים ממנה. כל זמן שהם תואמים עם דברי חז"ל ועם פירושי גדולי הראשונים והאחרונים כי המקור לשיטת הציורין מפי הגבורה יתברך ויתעלה המלמד תורה לעמו ישראל.

2 comments:

  1. Perhaps you could provide more information about the material in question?

    ReplyDelete
  2. the book provides pictures to illustrate the gemora. It has clear definitions of all terms. It has questions which break the subject down to bite size chunks and conceptual chunks. And translates the gemora into contemporary language.

    In short it goes well beyond the traditional gemora and in fact it should be sufficient for a student to learn the gemora himself without a teacher. It is clearly an innovation in Orthodox education and it is being justified from the gemora which states that G-d used visual aids to teach Moshe.

    Obvioiusly if this is permitted than I see no reason why things such as computers and whiteboards and mp3 audio - as well as should not be permitted.

    Put another way - if this volume of Rav Wosner is permitted than I see no basis for claiming that any innovations in educational techniques are prohibited.

    ReplyDelete

ANONYMOUS COMMENTS WILL NOT BE POSTED!
please use either your real name or a pseudonym.