Friday, October 30, 2009

Re-endorsing Caterer who lost certification

1) LASHON HARAH ALERT

Assertions made by any poster - should not be assumed to be true until checked with authoritative rabbis. They are allowed only for the concerns that they raise - so that people can be alterted to investigate so as to avoid harm.

Acceptance of a post is not assurance that it is accurate or in proper context. Even notices said in the name of major rabbis need to be checked out to see that they were actually authorized by those rabbis.


Just received the following letter

Recently, the head of a kashrus supervision agency asked me for marei mekomos for not reendorsing a caterer who lost his kashrus license for deliberately violating policy and halocha.

Below is what I have come up with so far. I would like to find more contemporary applications especially involving hechsheirim. Please let me know if you have anything to add or if you know who might.

Ikar that a yid is more chomer than a goy and svora: SA 118 taz sk 2

Ikar that when caught must be removed and only takanah etc.
SA 119 15-17 vn"k shom

Ikar heter (shoel umeshiv) and that it is to be used with discretion Darkei Teshuva here, 117. Also see earlier DT leading up to that.

Of contemporary teshuvos that mashgiach can't possibly watch someone choshud 24/7 and doesn't help dayan Weiss- shu"t minchas yitzchok chelek 3 siman 95 (talking about shaala with goy but talks about yid....)

Thank you and AGSH

8 comments:

  1. The Vaad of Flatbush has a rule of one strike and you are out. Another hashgocho has criticized this as giving more importance to Yoreh Deah than to Choshen Mishpot, but the facts here seem to be on the side of VoF.

    So what becomes of the scofflaws kicked out by VoF? For years they were scooped up by other hashgochos who didn't even bother to ask the VoF why they were thrown out, namely Rabbi Gornish, Rabbi Babad (Tartikov of 19th Ave) ans Star K. Eventually, the KIC kashrus monitoring agency restored some order by making Gornish and Babad sign a pledge that they would stop this practice.

    ReplyDelete
  2. The Art of the cover upNovember 1, 2009 at 9:21 AM

    The current administration of the Chof K is honest but the administration years ago was a different story altogether. A Manhattan restaurant was caught red handed with treif in the old days by their Chof K mashgiach. The owners tried bribing him, then threatening him to silence. While they could not stop him from reporting back to the agency, the agency itself covered it up because they didn't want to lose this lucrative account. They threatened their own mashgiach he would be terminated if he told anyone about the incident. The mashgiach finally had enough and quit. The same restaurant was caught by the next mashgiach cooking food on Shabbos to be able to deliver to cruise ships before they left port. The old Chof K tried to bashmutz the mashgiach, who also quit, when he notified independent rabbonim.

    Eventually, the Chof K lost the account to the OU. I once received a threatening email from an OU official warning me to stop advising my friends that the restaurant should be considered treif. The OU official called the restaurant owners "scrupulous Lubavitchers". The OU official was not aware that I knew every minute detail of the kashrus violations and had a rosh yeshiva to back me up. When he did become aware, he said that despite what the "scrupulous" owners may have been guilty of in the past, the OU "ensures" that no such thing can happen in the future.

    ReplyDelete
  3. See Igros Moshe vol 8 YD.4:1
    שו"ת אגרות משה יורה דעה חלק ד סימן א

    סדרי השגחה הנחוצים בבתי חרושת למזון

    הנה תשובה זו חשובה מאד, שהשתדלנו בה בעזהי"ת להגדיר איך צריכים הרבנים המכשירים לנהוג בהשגחתם, וע"י פרסום הענין נראה שאפשר לסלק מכשול ח"ו. אבל מחמת חלישותי ל"ע היה קשה לי לכתבו, ובעזה"י נגמר בתחלת חודש ניסן אחר ששמעתי אודות השמחה של לידת בתך רבקה שתחי' לאיוש"ט. תזכה לגדלה לבן תורה ולחופה ולמעשים טובים, ונזכה עמה יחד לראות בביאת הגואל בב"א.

    א. ביאור החילוק מתי אפשר לסמוך על בית החרושת במה שמצהיר שהמזון שהוא מייצר עשוי רק מחמרים כשרים מטעם דמירתת ומטעם דלא מרע אומנותיה.

    הנה מה שהסכמתי בספרי אג"מ ח"א דיו"ד בריש סימן נ"ה דיש להאמין לבעלי בתי החרושת (פעקטערעס) על מה שכותבין שבאוכלין שיש בו שומן הוא רק משומן שנעשה מירקות (וועדזשטייבלס) מטעם אומן לא מרע נפשיה, ומטעם עבידא לאיגלויי, ומטעם מירתת מעונש לפי חוק מדינתנו, שהזכרת שדברת עם כמה רבנים מכשירים שסומכין על זה ליתן הרבה השגחות ואפילו בבתי חרושת גדולים ורחוקים. ואומרים שמה שכתבתי ביו"ד ח"ג סימן ח' היה כחזרה מזה, שאיתא שם שאין לסמוך להכשיר קרבי דגים המיוצרים בבתי חרושת ללא השגחה תמידית שהדגים כשרים, וגם על מה שהתנו בקניין החוזה שרק מיני דגים אלו שייחדו קנו, שבשביל זה מירתתי מדינא דמלכותא. דהרי בתי החרושת הם מאמינים לכל אדם, ובאמירה בעלמא על מה שאומר שמכיר שהוא מדג זה וזה, ולכן לא שייך לומר שמירתתי. וגם בהשגחה על ידי יוצא ונכנס לא סגי, דזה שייך רק בדבר הנעשה מעט מעט בידיים שיהיה מירתת להתחיל לקלוף דג טמא דשמא יכנס באמצע. אבל כשנקלפים הדגים במכונות גדולות ובזמן קצר כבר נקלף, אף בשעה קטנה, שיאמדו שוודאי יתאחר, הרי יכולין לערב כמה דגים טמאים. וגם בעניין יוצא ונכנס אף במקום שסגי בזה, רבו המכשולות שמקילין בזה הרבה, עד שכניסתם הוא לפעמים רחוקות, שכבר יודעים הבעלים והפועלים בערך, ולא מירתתי כלל. חס ושלום לומר כן שהפסקים סותרים זה את זה וטעות הוא, חדא דהתשובה ביו"ד ח"ג עוסקת בדגים שאי אפשר להשגיח עליהם ביוצא ונכנס כנ"ל, ועוד שהתשובה ביו"ד ח"ג מבררת שההיתר בתשובה שביו"ד ח"א גבי יוצא ונכנס הוא דווקא כשהשגחה זו מספיקה לברר שאין כאן תערובת איסור.

    דהנה פשוט שלא שייך זה שבתי החרושת נאמנים מטעם אומן לא מרע נפשיה וכו' אלא בבתי החרושת הסמוכות לערים שיש בהם הרבה ישראל, וגם המשגיח ישראל שנמנה על זה דר שם, ששייך שיודע זה - באיזה שומן משתמשים בבית החרושת. ואולי אף כשהמשגיח אינו דר שם בעצמו, אבל בני העיר יודעין ממנו שהוא המשגיח ועליו הם סומכין, דכשירצו בעלי בית החרושת לשנות ולהשתמש בשומן אחר דאיסור, ידעו זה אנשי המקום ויאמרו להמשגיח. אבל כשבית החרושת היא במדינה רחוקה שאין שם ישראל, הרי יש לחוש שאחרי שהלך המשגיח משם להעיר שדר שם, ישתמשו בבית החרושת בשומן של איסור. ואף שידבר אליו (אל הממונה בבית החרושת על היצור) המשגיח ממקום האחר שנמצא שם בטעלעפאן ויבטיחהו, אין להמשגיח להאמינו לממונה על הייצור, דהרי לא שייך שידעהמשגיח שום דבר מזה. ולכן טעם דעבידי לאיגלויי הא נמי לא שייך, וכן טעם אומן לא מרע נפשיה לא שייך. אך אולי שייך שישמע מיושבי העיר שהיה למזון המיוצר בבית החרושת טעם אחר, בין שהוא לטוב בין שהוא לגרוע, ומכל מקום לא תיסק אדעתם שהוא מצד שהתחיל להשתמש בשומן אחר, אלא שיתלו שהוא מצד הפעולה וכדומה. ובפרט שהבנה משינוי טעם במקצת. לאו כו"ע יודעין, אלא מומחין כמו קפילא. ואין לסמוך אלא כשיהיה משגיח שדר שם, או בהסביבה, שיבוא לשם לפעמים קרובות ושיוכל לבא גם פתאום בלא הודעה תחילה. כי בלא זה הוא כבלא השגחה כלום, שלא יחוש בעל בית החרושת אף למה שאם ידעו יענש בדיני המדינה, כי הרי אין לו שום יראה מדיני המדינה, כי יתלה שלא ידעו מזה, שבליכא שום תובע לא איכפת להם לשלטונות המדינה בעצמן לידע שום דבר.
    ...

    ReplyDelete
  4. While not widely known, there are enough people who know that the Manhattan restaurant being referred to above is Levana's.

    Levana was the first restaurant to serve venison. The vension is most likely coming from OU certified Musicon Farms.

    http://www.petatv.com/tvpopup/Prefs.asp?video=musicon_deer_slaughter

    Musicon is where the incident took place with Rav Belsky's involvement. I have now found the video. PETA is no friend of shomrei Torah umitzvos but no one is alleging that the video is doctored. They have since blurred Rav Belsky's face but anyone who knows him can still make out that it is him just standing there while the deer are improperly handled. To reiterate, I showed this to rabbonim who have shimush with deer shechita and they said there is no reason to yank around the deer by the ears like this.

    ReplyDelete
  5. meinyan leinyan beosso inyanNovember 1, 2009 at 5:36 PM

    It sounds like many hashgochos are not listening to R' Moishe when it comes to China. Some hashgochos only send a mashgiach there once a year. And China has the highest incidence of food adulteration of any country. (India and Pakistan are also bad in this regard.)

    The teshuva in Igros Moishe deals with fish. It was revealed a year or two ago that Freshwater Fish Corp under the OU, almost the only source in the US & Canada for gefilte fish components that also processes dagim tameyim, had a mashgiach for years that was either sleeping on the job or playing video games on a computer in the office. The first day or two that the story broke, some OU officials admitted to people they know that it is true but explained it away that there has been a new mashgiach for years. Then the OU came out with it's official response which was to cover up and deny that there was any problem whatsoever and use a guilt trip that anyone saying otherwise is being "motzee shem ra" on a niftar since the mashgiach had since passed away.

    One rov who knows for a fact of the cover up said he would beetzem stop eating any OU product if he could but it is impossible unless you don't anything since they certify all the building block ingredients used by chassidishe hashgochos.

    ReplyDelete
  6. Not everyone in Kehillah Kashrus is criticizing outside kashrus standards. The only ones that I know are doing it are Scheinerman & Steinfeld.

    ReplyDelete
  7. You CAN stop eating OU.

    Just buy only ingredients that did not need supervision before the OU came to power in the 70s (ie. fruits and veggies, sugar, salt, flour, rice etc), fish where you see the scales, and basic no additive dairy products, grape juice and meat with a reliable hashgacha from people you know and trust.

    Guess what?

    We are a LOT healthier without the processed foods. I might be spending a lot more time in the kitchen, but I am saving about 50% on our groceries too, so it pays very well, both in dollars and health.

    ReplyDelete
  8. The OU may not be reliable but Jersey Girl's idea doesn't work either.

    With advanced food technology, there are so many things that can contaminate. Even bottled spring water can be non-kosher contaminated in narrow instances.

    ReplyDelete

ANONYMOUS COMMENTS WILL NOT BE POSTED!
please use either your real name or a pseudonym.