tag:blogger.com,1999:blog-7309929059139673041.post7237766272831372106..comments2024-03-28T02:08:17.990+02:00Comments on Daas Torah - Issues of Jewish Identity: At what age is a child obligated in mitzvos or Can you sell your Chametz to a child?Daas Torahhttp://www.blogger.com/profile/07252904288544083215noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-7309929059139673041.post-79512304218636198182013-03-24T00:22:22.416+02:002013-03-24T00:22:22.416+02:00Rabbi Hoffman mentions
The third opinion as to wh...Rabbi Hoffman mentions<br /><br />The third opinion as to when the gentile bar mitzvah ceremony could be held would complicate things extremely. The Minchas Chinuch (195:5) seems to be of the opinion that it is when the particular child reaches the age of da’as, responsibility. In practice, this would differ from child to child. And what exactly are the criteria that we would apply in order to determine da’as? In regard to financial transactions, the Talmud teaches us that there is something called pautos—when a child is seven or eight years old and his or her sales are generally considered valid. Would this be the criterion that would be applied?<br /><br />The issue of shiurim is discussed by Chasam Sofer<br /><br />חתם סופר (יורה דעה ב:שיז): ... אי קנין של גוי קטן מהני להפקיע מקדושת בכורה או לא. <br />הנה זה לי איזה שנים נשאלתי מרב א' אמ"ש הרמב"ם (הלכות מלכים י:ב) וז"ל ולעולם אין עונשי' מהן לא קטן ולא חרש ולא שוטה לפי שאין בני מצות עכ"ל והוקשה לו הא לעיל בפ"ט הל' ט' כ' שלא נתנו השיעורים אלא לישראל לבד עכ"ל וכבר כ' הרא"ש בתשובה דזמן גדלות לבת י"ב ולבן י"ג שנה והבאת /שערות/ ושיעורן הכל בכלל שעורין שנאמרו הלכה למשה מסיני וכיון שאין שיעורין לבן נח מ"מ יפטר הקטן והשבתי דודאי אין שום סברה לענוש לתינוק בן יומו והרי אנוס פטור גם בב"נ כמ"ש רמב"ם שם וקיי"ל פיתוי קטנות אונס הוא (וכבר מבואר אצלינו במקום אחר שגם רמב"ם ס"ל כן) אלא קטן שהגיע לפלגות ראובן גדולי חקרי לב ואפ"ה בישראל הלכה למשה מסיני שאין מעשיו כלום עד שיביא ב' שערות אחר שנותיו ואז אפי' אין שכלו זך שאינו יודע להפלות כל שאינו שוטה שאינו מקרע כסותו וכו' הרי הוא גדול לכל דינו ואמנם ב"נ דלא ניתנה<br />להם שיעורי' כל ששכלו שלם כראוי וכעין בב"ב קנ"ה ע"ב דמסברו ליה ומסבר הוה גדול ופחו' מזה הוא קטן וע"ז כ' רמב"ם שאינו נענש על פיתויי אונס הוא וזה אמת ברור לפע"ד [וע"ל סי' קמ"ד בד"ה וראיתי]. <br /><br />Regarding conversion - a goy who converts as a child because he has daas loses that daas when he becomes a JewDaas Torahhttps://www.blogger.com/profile/07252904288544083215noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7309929059139673041.post-7059262515902469442013-03-23T21:42:58.152+02:002013-03-23T21:42:58.152+02:00I don't recall where I saw it, but I saw somew...I don't recall where I saw it, but I saw somewhere that non-Jews reach majority when they are adjudicated as having da'as. This is usually before the ages of 12 & 13, but Hashem has mercy on Jewish children, and therefore, they are not required to keep the mitzvot before ages 12 & 13. These ages are, like all shiurim, halocho l'Moshe miSinai.<br />I also heard that the Vilna Gaon said that a Jewish child should do Teshuva on all of the aveiros they did from they time they had da'as until they became Bar/Bas Mitzvah.<br />I also heard an interesting shiur about a convert who is not yet 13 but has da'as. Rav Elyashiv zt"l agreed that he could convert on his own volition (without the agreement of his parents and not al da'as beis din).<br />So a non-Jewish child who has da'as is required to keep the 7 mitzvos and should be a great candidate to whom chometz can be sold!Unknownhttps://www.blogger.com/profile/11438072730002689667noreply@blogger.com