tag:blogger.com,1999:blog-7309929059139673041.post6350369189251443597..comments2024-03-28T21:30:33.665+02:00Comments on Daas Torah - Issues of Jewish Identity: The need for WOW!! as an indication of the deterioriation of the systemDaas Torahhttp://www.blogger.com/profile/07252904288544083215noreply@blogger.comBlogger5125tag:blogger.com,1999:blog-7309929059139673041.post-82597229530537545132013-06-12T13:53:02.115+03:002013-06-12T13:53:02.115+03:00Don't see any indication or discussion of WOW!...Don't see any indication or discussion of WOW! of Torah study in rav tzadok. He is talking about the emotion of love. If you want to say you first have to get a person interested and excited to be a Jew, to be associated with a rebbe - then I can see it. <br /><br /><br />ספר צדקת הצדיק - אות רב <br />רב) בילדות החשק והאהבה גובר באדם ואז הזמן להשתמש במדת האהבה. וכן שלמה המלך ע"ה אמר בילדותו שיר השירים (שיר השירים רבה א' י' וזוהר ח"ב ל"ט.). וכן אברהם שהוא התחלת שם ישראל וכמו ששמעתי על מאמרם ז"ל בשבת (פ"ט ע"ב) לא בסבא טעמא ולא בדרדקי עצה דרדקי הוא אברהם אבינו שהיה ההתחלה והילדות וסבא יעקב. וכן מדה כנגד מדה השם יתברך אוהב האדם בילדות כמו שנאמר (הושע י"א א') כי נער ישראל ואוהבהו. ואחר כך האדם חושק לדברי תורה וחכמה ואז זמן היראה דאורייתא מסיטרא דגבורה (זוהר ח"ג פ' סוף ע"ב) וכן השם יתברך משפיע לו חכמה. ואחר כך זקני תלמידי חכמים דעתן מתישבת ובא לדעה שלימה ואמיתית הקיימת לעד אז הוא זמן שמחתו ותענוגו שמתענג על ה':<br />וזהו סדר של שלושה אבות וכן שלוש רגלים כסדרן. וכן שלמה המלך ע"ה עשה אחר כך ספר משלי מלא חכמה. ושמעתי דהוא כמו פירוש על התורה שכל התרי"ג מצוות מעשיות שבתורה טעמן ורמיזתן בלב כללן שלמה המלך ע"ה בספר משלי. ובזקנותו קהלת ושמעתי דלכן קורין אותו בסוכות לא מפני שמהביל שמחת עולם הזה רק שממנו נקח תוקף ועיקר השמחה האמיתית על ידי ההבלת כל עניני עולם הזה רק זה חלקי וגו' ואין כאן מקומו:<br />והסדר הזה הוא מצד השלימות הראוי אבל מצד החומר ושהאדם בעל חסרון וצריך להגדרה היראה קודמת כידוע בכל מקום הסדר דחילו ורחימו דסור מרע ואחר כך עשה טוב. ובילדות שהתאוה גוברת מצד החסרון צריך ליראה שהוא המגדרת בפני התאוה. ואחר כך כשעוסק בתורה צריך להגביר החשק והאהבה לדברי תורה שלא יזוז ממנו. ובאמת הם כלולים זה בזה ושניהם אינם שלימות האדם עדיין כי אהבה ויראה נקרא גדפין בזוהר כי יעקב גופא ואהבה ויראה דרועין. כי עיקר צורת האדם היא הדעה שלימה וקו האמצעי. והוא לעשות רצונו בלבב שלם האמור אחר אהבה ויראה. רק אלו הם כוחות השימוש לצורת האדם. ולכך צורת יעקב חקוקה בכסא הכבוד שהוא נגד שם הוי"ה <br /><br />ספר צדקת הצדיק - אות רב <br /> שהוא הכולל הכל כנודע. כי זה כל האדם להיות נמשך אחר אמיתות רצון השם יתברך בלי שום מסך ומונע. רק שהדרך להגיע לזה הוא על ידי אהבה ויראה הקודמין:Daas Torahhttps://www.blogger.com/profile/07252904288544083215noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7309929059139673041.post-44103415516345516382013-06-10T20:05:13.400+03:002013-06-10T20:05:13.400+03:00You're making me do homework. I'll start ...You're making me do homework. I'll start you off with RB (Reish Beis) in Tzidkis HaTzadik. (Sorry, I don't know how to type in Hebrew.) I forgot to mention that this is also the seder of the the shalosh regalim. Check it out. SY GUYnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7309929059139673041.post-76562513107689786842013-06-10T19:16:58.829+03:002013-06-10T19:16:58.829+03:00where is the Rav Tzadok?where is the Rav Tzadok?Daas Torahhttps://www.blogger.com/profile/07252904288544083215noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7309929059139673041.post-18279625786760665772013-06-10T18:15:22.089+03:002013-06-10T18:15:22.089+03:00The students that come to Shor Yoshuv or Rabbi Bra...The students that come to Shor Yoshuv or Rabbi Brasil's new yeshiva, if they are from the yeshiva system, they are the ones that either went off the derech and came back, or they were not matzliach in learning for other reasons like learning disabilities or family problems. With these students, they need the WoW!<br /><br />As I learned it in Shor Yoshuv, from the sefer Tzidkis HaTzadik, there's a three part development in Yiddiskeit represented by the three Avos. Avraham represents the Midah of Ahavah. This is the wow, the initial stage of unbrideled enthusiasm. Next stage is Yirah, represented by Yitzchak Avinu. This is the stage that tempers the excitement of Ahavah, followed by the final balanced stage of Torah, represented by Yaakov Avinu which is the balance of Ahavah and Yira. <br /><br />This is futher reflected in the writings of Shlomo HaMelech, the first youthful stage of Ahavah is Shir HaShirim. The second mature stage of Yirah and discipline is Mishlei. Finally the third stage of balance of Ahavah and Yirah is Sefer Koheles.<br /><br />In other words, the WoW stage is the initial entry point into Yiddishkeit. It is needed to give a boost to fight the natural pull away from Yiddishkeit that exists if you do nothing. That doesn't mean we all have to party like maniacs all the time, we eventually want to have a balance, but Ahavah and excitement definitely have their place. SY GUYnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7309929059139673041.post-35367319968775275832013-06-10T18:03:32.689+03:002013-06-10T18:03:32.689+03:00And when I saw the title I thought it was about Wo...And when I saw the title I thought it was about Women of the Wall!Mighty Garnel Ironhearthttp://garnelironheart.blogspot.comnoreply@blogger.com